Howest
Howest
 

DocSpace at Howest  >
7. Sociaal-agogisch werk >
7.d Toegepaste psychologie >
TP 2016 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10046/1289

Title: CFT: What’s in the strategy? Normeringsonderzoek naar de tekenstrategie van de CFT
Authors: Blake, Shana
Issue Date: 13-Jun-2016
Abstract: In deze paper wordt er een bestaand Engelstalig scoringssysteem, meer bepaald Rey Complex Figure Organizational Scoring System (RCF-OSS), vertaald en uitgewerkt tot een gebruiksvriendelijke excelfile. Met dat systeem worden er vervolgens normgegevens opgesteld voor ouderen tussen 50 en 80 jaar. In een eerste deel van deze paper wordt kort de theorie rond de neuropsychologische functies en het ouder worden geschetst. Daarna gaan we verder in op de executieve functies en de mogelijke diagnostische instrumenten. Als een mogelijk instrument wordt de Complexe Figuur Test (CFT) uitgediept samen met enkele verschillende scoringssystemen voor de meetpretenties Nauwkeurigheid (CFT-N) en Strategie (CFT-S). Via een kwantitatief onderzoek stellen we vervolgens de normgegevens op voor ouderen van 50 tot 80 jaar. Deze normgegevens zijn opgesteld voor een bestaand Engelstalig scoringssysteem, dat hiervoor werd vertaald en uitgewerkt in Excel. Op het einde van het werk kunnen de twee beroepsproducten teruggevonden worden. Als eerste beroepsproduct kan een uitprint van het Excelbestand met het scoringssysteem teruggevonden worden. Deze wordt aangevuld door een korte gebruikshandleiding. Het tweede beroepsproduct zijn dan de normgegevens voor ouderen van 50 tot 80 jaar.
URI: http://hdl.handle.net/10046/1289
Appears in Collections:TP 2016

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Complexe figuur test - CFT-S - Beroepsproduct Shana Blake.xlsxShanaBlake_BeroepsProduct20KbView/Open
ShanaBlake_Bachelorproef_DEF.pdfShanaBlake_BP2674KbAdobe PDFView/Open

All items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2006 MIT and Hewlett-Packard - Feedback